Kanaaleilanden. We halen het niet!

5 september 2019 - Fécamp, Frankrijk

We hebben een aantal dagen in Ouistreham gelegen. Om de gedachte te bepalen, dat is zo’n beetje de oostelijke flank van de invasiestranden. Van daar uit moesten we nog een klap maken van 60 myl richting Cherbourg en dan zouden we er zo’n beetje zijn. Helaas bleef de wind maar in de verkeerde hoek zitten en omdat opkruisen met die gruwelijke stroming geen optie is hebben we ons pan moeten laten varen. Geen Kanaaleilanden dus. Snik😭

We zijn dinsdag uit Ouistreham vertrokken. Omdat we de sluis van 05:15 uur wilden hebben liep de wekker idioot vroeg af. Daar lig je dan in het pikkedonker voor een sluisdeur in de hoop dat een fransoos dat ding voor je open draait. En warempel tegen de tijd dat ik de moed begon te verliezen kwam de boel tot leven.

De tocht naar Fecamp was nog niet zo easy als we vooraf inschatte. Ondanks dat de wind lekker van achteren kwam rolde de boot als een dolle. Het water was een grote klotsbak, echt niet plezierig. Ook de zeilen blijven onder die omstandigheden niet lekker staan. Maar zoals aan alles kwam ook hieraan een eind. Eenmaal noord van Le Havre en dus van de Seine-monding werd het beter.

We tikten de 42 myl naar Fecamp al met al toch vlot weg want even na de middag lagen we al weer vast. Ik kende Fecamp niet maar er is werkelijk van alles te doen. Gisteren zijn we bijvoorbeeld naar een museum geweest waar alles over de kabeljauw visserij uit de doeken werd gedaan. Sinds 1600 varen ze vanuit Fecamp naar de visgronden bij New Foundland, 1 maart weg en dan 1 december weer thuis, en dat jaar in jaar uit. Wat een leven hadden die gasten, niet normaal zo zwaar. Je moet weten dat het daar bijna altijd mistig is en/of het vriest dat het kraakt. De chill-factor kende ze toen gelukkig nog niet. Nee, dan nog liever als een kompel de kolenmijn in🤓.

Het waaide gisteren een dikke 6 bft, het was dan ook geen pretje om aan boord te slapen. Wat ging het tekeer. Door de harde wind stond er een stevige deining die ver de haven inliep. Als gevolg daarvan schudden en bonkten de drijvende steigers alle kanten op, wat een herrie. Daar komt nog bij dat de boot door de windvang ook aardig lag te stuiteren. We lagen met de vingerpier aan lij waardoor de stootwillen zwaar geplet werden. Om die krachten wat kleiner te maken heb er aan loef wat lijnen bijgezet. Afijn we zijn de nacht doorgekomen en de kikkers zijn er niet afgerukt dus tot zover is alles weer goed, maar dit was niet fijn.

Ik zei al dat er veel te doen is. Vandaag staat het benedictijnenklooster op het programma. Kloosters interesseren ons niet zoveel maar ze stookten of stoken hier alcohol. De Benedictine wordt hier gemaakt, althans dat zegt de folder. Na vanmiddag weet ik er alles van.

Morgen gaan we door richting Dieppe, zo’n dikke 30 myl terug richting Hellevoet. Ja we zijn (nog) werkvolk, dus dan heb je dat. Je moet terug! Niet leuk.

1. Twanneman:
    5 september 2019
    Hoi,
    Jammer dat (deze keer) het einddoel niet is gehaald. Maar .....
    Wel weer ervaring op gedaan en toch een paar leuke plekken bezocht. Benedictus de 'vader' van het kloosterleven. Centraal staat hier het werken voor de gemeenschap en spirituele verdieping. Mogelijk zit die verdieping in of na de alcohol. Toch veel plezier in de terugvaart. Greetings twanneman