Eindelijk in de Scheren

11 juli 2022

Na precies 1 week en 1 dag zeilen (305 mijl) dan nu toch echt de Scherenkust bereikt. Wat is dit prachtig 😀!  Haventjes zijn hier ook leuk hoor, neem nou Kristianopol , waar we een kaarsje konden branden in een kerkje voor onze geliefden die er helaas niet meer zijn. Prachtig natuurgebied, lieflijk dorpje. Bijna alle huizen in Zweden zijn wijnrood met wit, allemaal van hout want daar hebben ze genoeg van. Onze buurman heeft ons een kleine uitleg gegeven over hoe aan te leggen in de Scheren straks, een stukje kennisoverdracht,  hij doet normaliter niet anders. We hebben een soort stalen pen nodig die je in de rotsspleten kan slaan, hier maak je de boot aan vast met een lijn. Aan de achterkant gooi je een hekanker uit, even de boel straktrekken en je ligt, kipsimpel, 😅 . Dit wordt dus shoppen voor ons als we een watersportwinkel vinden. Het aanleggen in de haven aan een moringboei hebben we eerder gedaan in Kroatië. Maar nu dan zonder hulplijn naar de kant, dus ook heel lastig voor ons. Maar gelukt!  De dag erna ouderwets op zijn Hollands geankerd, lekker simpel. In Bryxkrok op eiland Oland een nachtje extra gepakt in een haven, gefietst en inkopen gedaan, want in de Scheren willen we vooral voor anker. Ten eerste is dat veel gaver, te midden van de natuur dobberen met alleen een af en toe aanslaande koelkast die herrie maakt. Verder vooral 😌🤫😴, ten tweede bespaar je ook nog havengeld, maar dat is niet de hoofdreden hoor. De tocht van Bryxelkrok naar de Scheren verliep veel voorspoediger dan verwacht. De wind was ons bijna de hele tocht goed gezind. De 1e nacht op eigen anker, en vandaag voor het eerst met hekanker, en twee lijnen aan de bomen bevestigd. Heel spannend om te doen want je hebt maar een smal water waartussen het allemaal moet gebeuren. Rik heeft het prima gedaan en we liggen als koning en koningin te midden van een prachtige omgeving. Morgen trekken we verder richting Stockholm. We doen het nu rustig aan want pas vrijdag  hoeven we An op te pikken, die komt met de trein een paar dagen meegenieten. Het weer wordt ook weer wat zwoeler, want dat was wat fris afgelopen dagen en vandaag veel buitjes gehad. We hebben wel met regelmaat gezwommen btw, het water heeft nog steeds een heerlijke 13 graden 🥶

1. Margriet:
    12 juli 2022
    Weer een mooi verhaal. Lijkt echt prachtig daar. Weer wat andere aanlegtechnieken geleerd. Komt vast wel weer van pas...bij nieuwe avonturen. Veel plezier