Samen zeilen is veel leuker

4 juli 2022 - Karlskrona, Zweden

Mijn reis begon donderdag 30 juni, met het vliegtuig naar Kopenhagen, wat een rare toestand was dat! Eerst 4 uur wachten waarvan 2 uur in een rij die buiten begon, toen 1 1/2 uur vertraging, vervolgens 1 uur vliegen. Bij het landen besloot de gezagvoerder de landing te onderbreken omdat hij te hoog vloog, hup, daar schoten we weer omhoog, om na een kwartier weer een nieuwe poging te doen. Moet je net bij mij zijn, ik dacht dit is mijn einde, vaarwel lieve allemaal. Maar hij slaagde erin het toestel aan de grond te krijgen, 😓
en daar stond mijn schat al op me te wachten! Het was maar 10 minuten lopen van de luchthaven naar de haven, best grappig 😀
Na een onrustig nachtje van wennen aan gesnurk, een koelkast die enorm lawaai maakt en laag overvliegende vliegtuigen toch blij wakker geworden naast mijn lief!
‘Smiddags om 13.00 uur stond de wind goed genoeg om de eerste etappe richting Zweden te nemen. Daar overnacht in een klein haventje in Gislövs Läge.
De volgende ochtend verder richting Stockholm, nog maar 380 mijl te gaan😳, naar
onze volgende bestemming Skillinge, waar we heerlijk op het terras gegeten hebben, 1 biertje erbij, takkeduur hier, 8 euries 😂. Voor jullie idee over afstanden, we varen hele dagen en leggen per dag ongeveer 40 mijl af.
We hebben de wind constant van achteren dus dat geeft vaak een wat schommelig effect aan de boot. Ik heb al 2x een anti zeeziek pilletje genomen. Het is wel heerlijk zonnig weer, plm 22 graden overdag. Rik en ik sturen om beurten steeds 2 uurtjes, dan mag de ander lekker luieren in de 🌞. Zondag hebben we Häno aangedaan, een piepklein schattig eiland met maar 34 inwoners, 150 herten en een zooitje konijnen. Ze hebben hier geen natuurlijke vijanden dus dan weet je het wel. Er stond wel hertenvlees op het menu bij het enige restaurant daar. We hebben hier ook voor het eerst gezwommen in de Oostzee, 19 graden was de watertemperatuur maar het leek veel kouder 🥶!
Na het ontbijt de locals uitgezwaaid en vertrokken richting het begin van de Scherenkust. Na 31 mijl gestopt in Karlskrone, een stad van redelijk formaat waar vroeger een marinebasis gevestigd was, omdat hier de boel niet dichtvriest ‘s winters, om wat inkopen te doen. Morgen verder naar boven scharrelen en hopelijk een keer ankeren op een mooi plekje want die zijn hier in overvloed! Trouwens wel licht teleurgesteld in de fauna hier, nog geen bruinvis of zeehond gespot. Morgen maar eens een hengeltje uitgooien.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Margriet:
    5 juli 2022
    Lekker dan dat vliegen. Vanaf Schiphol.? Heerlijk dat je met rik op de boot bent en kunt zeilen. Lekker alle mooie plekjes en dorpjes af. Hoop dat je een visje kunt vangen. Veel plezier
  2. Esther Jacobs-den Haan:
    Ja van Schiphol 🙄
  3. Mirjam:
    5 juli 2022
    Wat een toestand dat landen😨
    Is het niet koud s'nachts?
    Pfff ik zou strontziek zijn met dat schommelen,sterkte maar vooral veel genieten samen!! 💕😘😘
  4. Marty Teunissen:
    6 juli 2022
    Hoi Rick en Esther. Zeer vervelend dat reizen via Schiphol, maar soms ontkom er niet aan. Zelf net terug uit Italië van een rondreis. Heen via Schiphol ging best wel voortvarend, een uur van incheck tot aan de veiligheidscheck. Nog veel plezier gewenst in het mooie Zweden, en geniet van de prachtige omgeving. Vis zit er echt wel, dus goede vangst !
    Groet, Marty