Guadeloup

31 augustus 2019 - Ouistreham, Frankrijk

Guadeloupe, dat gaat hem dus niet worden! De tocht vanuit st. Valery en Caux verliep smoothly, we vertrokken om 11.30 uur en na het laatste stuk tegen de stroom in ploeteren konden we om 23.00 uur vastknopen in de haven van le Havre. Omdat het al donker was hadden we geen flauw idee waar we waren, je ziet alleen maar de lichtjes van andere schepen en van de stad. Afijn, lekker geslapen en smorgens Le Havre "gedaan"...nu, daar ben je snel klaar hoor. Met uitzondering van de oerlelijke kerk, herbouwd na WOII en statig middelpunt van de stad. Eenmaal binnen toch zeer indrukwekkend.  Kaarsje aangestoken voor onze dierbare overledenen...

Ons plan om naar de kanaaleilanden te zeilen lijkt steeds minder haalbaar (de wind staat pal noordwest dus op kop).  Ik protesteer heftig (ja maar, wat als etc)  maar er is geen ontkomen aan, dit gaat hem niet worden.  De drie weken die we hebben zijn te kort om te wachten op betere wind. Le Havre maakt op ons zeker geen indruk dus plan B: naar Ouistreham, een plaatsje op plm 20 mijl van Le Havre.  Om 14.00 bij hoogwater de trossen los gegooid.  En om 14.15 terug naar de haven.  Eenmaal buitengaats hesen we zoals gewoonlijk de zeilen maar knapte de harpsluiting van het grootzeilval los. Die had Rik er dus niet goed opgezet en sloeg nu om de radarreflector, de zaling en het deklicht. Kortom een puinhoop. Wij terug naar de haven waar Rik mij in de mast hees. Wat een tafereel je had het moeten zien! Het klusje geklaard en een uur later voeren we de haven weer uit. Na een heerlijke zeiltocht inclusief tractatie op bezoek van een dolfijnenfamilie lagen we om 19.00 uur voor de sluis van Ouistreham. Na druk gesluis waarbij we erachter kwamen toch zeer ervaren sluisschutters te zijn (wat een tobbers die Fransen) konden we uiteindelijk om 21.00 (!) afmeren en gaan eten/slapen. Vanmorgen fietsen meegekregen van de havenmeester en langs de Normandische kust gefietst en via Caen, mooie stad, terug naar de haven (50 km). Daar heerlijk gegeten en gedronken 😉, en met 3 Engelsen gechatted 🤗. Morgen ben ik jarig, wordt vast ook een leuke dag. In elk geval weer even opnieuw plannen maken....